Mattoni 1873 a.s. - případová studie
Skupina Mattoni je největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě. Vedle tradiční minerální vody Mattoni vyrábí pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka. Společnost má ve svém portfoliu i distribuční značky ovocných džusů Granini, sirupů Yo a limonád Schweppes.
Společnost byla založena karlovarským rodákem Heinrichem Mattonim v roce 1873. Současnou podobu získala v 90. letech díky výrazným investicím nových majitelů, italské rodiny Pasquale. Mattoni v současné době vyváží své produkty do 20 zemí světa a vlastní zahraniční značky minerálních vod v Rakousku a Maďarsku. V Bulharsku patří Mattoni k předním výrobcům a exkluzivním distributorům nealkoholických nápojů firmy PepsiCo.
Požadavky
Skupina zákazníka v době implementace projektu zahrnovala zhruba třicet společností se sídlem v několika evropských zemích, které jsou často navzájem vlastnicky provázané. Společnosti používaly různé ERP a účetní systémy a různé měny.
Cílem projektu bylo implementovat řešení pro finanční konsolidaci, které by umožnilo:
- maximálně automatické načítání zdrojových dat z dceřiných společností,
- automatickou validaci správnosti načtených dat,
- následné doplňování korekcí, pohybů, komentářů a dalších požadovaných informací od entit v jednotném formátu,
- eliminaci mezipodnikových transakcí,
- eliminaci vlastnických podílů,
- export výstupů z konsolidace v podobě balíků vstupů jednotlivých společností a výstupu za celou skupinu, obsahujících základní finanční výkazy i formuláře vyplňované na měsíční nebo kvartální bázi,
- zpracování finančních údajů v definovaných měnách,
- použití alternativních organizačních struktur,
- razantní snížení časové náročnosti konsolidační uzávěrky,
- spolehnutí se na tato data jako zdroj „jedné pravdy“ pro strany zúčastněné na konsolidaci, to znamená i možnost vyhledání jejich původu výsledku konsolidace až ke zdrojovým datům,
- flexibilitu řešení vzhledem k budoucímu růstu skupiny nebo případným změnám v její organizační struktuře.
Řešení
Zákazníkovi jsme doporučili a následně implementovali řešení postavené na technologii IBM Cognos Controller. Jedná se o špičkovou technologii pro systémovou podporu finanční konsolidace a controllingu.
Ve spolupráci s IT oddělením zákazníka jsme vytvořili vývojové/testovací prostředí a produkční prostředí.
V první fázi jsme zpracovali a spolu se zákazníkem odsouhlasili dokument obsahující analýzu stávajícího stavu (as-is) a design stavu budoucího (to-be).
V části as-is jsme rozebrali a popsali stávající procesy a excelové soubory využívané pro zpracování konsolidace. Ve druhé části jsme popsali budoucí stav řešení. Tato část obsahovala mimo jiné:
- nově nadefinovanou centrální účetní osnovu – Central Chart of Accounts (CCoA),
- jmennou konvenci pro vytváření kódů účtu rozvahy, výsledovky, cash flow,
- popis struktur vstupních souborů, podrobné specifikace jednotlivých typů položek,
- frekvence a specifikace importních procesů,
- číselníky (země, měny, kurzové lístky, společnosti atd.),
- definice eliminací a účtu vstupujících do nich
- specifikace uživatelských skupin a popis práv pro přístup do jednotlivých částí konsolidačního procesu a na typ dat,
- design formulářů pro zadávání doplňkových informací na úrovni dceřiných společností i na úrovni skupiny,
- a další.
Přínos
Pracovníci dceřiných společností mají v novém řešení možnost využívat přístup do aplikace přes webové rozhraní i přes Excel pomocí pluginu. Ten je využíván zejména pro vyplňování rozsáhlých a detailních formulářů, vyžadovaných auditory na základě standardu IFRS. Webové rozhraní nabízí kromě dalšího uživatelsky přívětivé a intuitivní importní mechanismy pro nahrávání dat entitami, včetně udržování mapovacích tabulek, a následné automatické kontroly nahraných dat. Pro pravidelné převádění finančních informací do konsolidovaných struktur byly definovány převodové můstky pro každou z dceřiných společností.
Pracovníci zodpovědní za konsolidaci mají ve webovém rozhraní přehled o stavu nahrání dat z jednotlivých dceřiných společností a o průběhu vyplňování jednotlivých formulářů
Abychom usnadnili entitám vyplňování požadovaných vstupů ve formulářích, implementovali jsme, ve spolupráci s kolegy z Mattoni, celou řadu kontrolních výpočtů, které uživatele při vyplňování upozorňují na patřičném místě formou semaforu na chybějící nebo chybně zadané vstupy.
Pracovníci, kteří řídí proces konsolidace, mohou využít pro své ad-hoc analýzy možností tlustého klienta, kde mohou nahlížet data i v největším detailu a sledovat postupné změny hodnot a jejich příčiny v jednotlivých fázích eliminace a konsolidace.
Jednoduchým procesem lze v případě potřeby během jednotek minut hromadně vyexportovat rozsáhlé sestavy za jednotlivé společnosti nebo konsolidovanou skupinu do Excelu.
Technologie: IBM Cognos Controller – on premise