Slavia pojišťovna a.s. - případová studie
Slavia pojišťovna má tradici již od roku 1868. V dubnu 2006 vstoupila do silné finanční skupiny SPGroup. Nový majitel Capital Management Company, a.s. – člen skupiny SPGroup, je společnost s dlouholetým a velmi úspěšným fungováním na pojistném trhu v České republice. Strategií nového vlastníka je pokračovat v úspěšné tradici, rychle reagovat na specifické potřeby klientů a obchodních partnerů i na nové příležitosti na trhu, včetně uvádění nových progresivních produktů.
Požadavky
V minulosti se ze 7 tis. pojistných událostí (dále jen PU) ročně dostávalo na přezkum přibližně 190 PU (2,7%) a pozitivní indikace fraudu odpovídala asi 30% z prošetřovaných (0,85%). Průměrná výše PU se pohybovala okolo 67 tis. Kč a celkově bylo zadrženo plnění PU ve výši okolo 4 mil. Kč.
Prvotní indikaci podezřelé PU zajištovali až likvidátoři, nebyla stanovena jednotná pravidla pro detekci podezřelé PU, v systému nebyl jasně vidět kontext, vyšetřovatel zpracovával pouze PU indikované likvidátory.
Zákazník chtěl zvýšit účinnost identifikace podezřelých PU a tím samozřejmě zvýšit jednak efektivitu práce vyšetřovatelů a likvidátorů a v neposlední řade snížit výdaje na neoprávněné výplaty z PU.
Řešení
Motivací k implementaci technologie SAS Visual Analytics, SAS Visual Statistics bylo zvýšit účinnost zachytávání podezřelých PU s vysokou mírou pravděpodobnosti podvodu a optimalizovat tak celý proces detekce fraudu.
Plánovaný odhad implementovaných pravidel byl nižší, ale již během projektu došlo k jejich navýšení, což se ukázalo nutností pro dodání zakázky v kvalitě očekávané zákazníkem. Díky sdílení zkušeností obou stran, vzájemné komunikaci a aktivnímu přístupu v průběhu realizace se tak předešlo nepříjemným zjištěním v konečné fázi testování.
Zároveň došlo k poměrně rozsáhlým úpravám standardního grafického rozhraní (dashboardů) pro zvýšení komfortu práce s implementovaným nástrojem dle požadavků zákazníka.
Konzistentnost dat Fraud Management Systém byla mimo jiné zajištěna napojením na core pojišťovací systém zákazníka a to tak, že data nejenom přijímá, ale zároveň do systému vrací informaci o výsledku šetření.
Přínos
Implementací Fraud Management Systému bylo dosaženo:
- Kultivace pojistného kmene
- Ekonomický přínos
- Zvýšení efektivity odhalení fraudu
- Ekonomický přínos
- Jednotný pohled na pojistnou událost
- Zrychlení likvidace díky informacím na jednom místě
- Jednotný pohled na pojistnou událost
- Rychlejší investigace PU
- Konzistentní vstupy
- Zvýšení úspěšnosti detekce fraudu (nyní pouze 30%)
Důvody pro výběr dané technologie
- poměr cena/výkon
- plnohodnotná podpora společnosti SAS
- podpora analýz, reportingu a MIS, nabídka tabulek, grafů a možnosti vizualizace v souvislosti se zvažovaným rozšířením řešení
Technologie: SAS Visual Analytics, SAS Visual Statistics